Závada Péter

Závada Péteradjunktus

zavada.peter@btk.elte.hu

Szakmai önéletrajz- Závada Péter

költő, drámaíró, fordító, az ELTE Esztétika adjunktusa

– 1982. június 8-án született Budapesten
– 2001-ben érettségizett a budapesti Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban
– 2001 és 2003 között a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem közgazdász-tanár szakos hallgatója volt
– 2009-ben az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán szerzett angol-olasz szakos tanári diplomát
– 2015-ben a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karán szerzett színháztudományi diplomát
– 2022-ben az ELTE Esztétika szakján szerzett doktori fokozatot

Tudományos publikációi

2014 – Závada Péter, Slam/forma, A slampoetry perfromativitása, Theatron, 2014/2, 32.
2016 – Závada Péter, A heroikus ego lebontása Schlling Árpád Lúzer című előadásában, Színház.net, 2016. május

Závada Péter: A heroikus egó lebontása Schilling Árpád Lúzer című előadásában


2017 – Závada Péter, A koplalás esztétikája, Eimuntas Nekrošius: Az Éhezőművész / MITEM 2017, Nemzeti Színház, Revizor, 2017.05.30.
https://revizoronline.com/author.php?id=273
2018 – Závada Péter, Rakódj le szavaid alján (Korpa Tamás: Inszomnia), Alföld, 2018/3, 105-111.
2020 – Závada Péter, A jelenlét kisiklatása, Közvetlenség és közvetítettség multimediális tapasztalata a „karantén-színházak” idején, Színház.net, 2020.04.20

Závada Péter: A jelenlét kisiklatása


2020 – Závada Péter, A fantázia és a képtudat színpada, A kortárs színházi tapasztalat fenomenológiai közelítései, Alföld, 2020, július, 59-72.
2020 – Závada Péter, A hitetlenség felfüggesztése, Korunk, XXIII 11, 2020, 107-114
2022 – Závada Péter, Lényegmegragadás és imaginárius variáció Romeo Castellucci Az arc fogalma Isten fiában című rendezésében, Theatron, 15 2, 2022, 154-168.
2022 – Závada Péter, Képtudat és perceptuális fantázia Bagossy László Hamletjében, Többlet, 2020 2 (2022)

Tudományos konferenciák

KULTOK, Debrecen, 2014, március 29-30.
SZITUKONF – Színháztudományi Konferencia, Eötvös József Collegium, Budapest, 2016 november 11-12.
SZITUKONF- Színháztudományi Konferencia, Eötvös József Collegium, Budapest, 2017 november 11.
EMERG, ELTE, BTK, Budapest, 2017, november 22.
JÁGÓNAK., SZTE, BTK, Szeged, 2017, október 5-6-7.
LEÍRÁS KONFERENCIA, PTE, BTK, Pécs, 2017, november 16-17.
EPOKHÉ ÉS REDUKCIÓ, Online, 2021, május 20-21.

Irodalmi pályafutása

– 2009-ben a Jelenkorban jelentek meg először versei, azóta publikál rendszeresen irodalmi folyóiratokban. Verseit többek között az Élet és Irodalom, az Alföld, a Holmi, a Műút, az Ex Symposion, a Pannonhalmi Szemle, a Zempléni Múzsa, a Szkholion, a Bárka és a Helikon közölte.
– Első verseskötete Ahol megszakad címmel a Libri Kiadó gondozásában jelent meg 2012-ben
– 2013-ban részt vett a berlini International Poesie Festivalon, ahol Kemény Istvánnal és Borbély Szilárddal olvasott fel
– Második verseskötete 2015-ben Mész címmel jelent meg a Jelenkor Kiadó gondozásában
– 2016-ban Örkény István drámaírói ösztöndíjat kapott
– 2017-ben Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíjban részesült
– 2017-ben megjelent harmadik, Roncs szélárnyékban című verseskötete a Jelenkornál
– 2017-ben neki ítélték a Horváth Péter irodalmi ösztöndíjat, melynek köszönhetően 2018 nyarán egy hónapot töltött a berlini Literarisches Colloquium Berlinben
– 2018-ban Je suis Amphitryon című drámájáért, mely szintén a Jelenkornál jelent meg, Szép Ernő-különdíjban részesült
– 2018-ban Iphigeneia továbblép című szövegével harmadik helyezést ért el az Alföld folyóirat Határ-pályázatán
– 2019-ben meghívást kapott Rotterdamba, Európa legnagyobb költészeti fesztiváljára,
a Poetry International-ra
– 2020 januárjában ösztöndíjas volt Stuttgartban, a Schloss Solitude-ben
– 2021-ben megjelent negyedik, Gondsokodás című verseskötete a Jelenkornál
– 2022-ben részt vett a Londonban és Yorkban szervezett European Poetry Festival-on
– 2022-ben megkapta az Erzsébetvárosi Irodalmi Ösztöndíjat
– 2022-ben a nemzetközi Panodyssey program nagykövete
– 2012-től fennállásáig (2019) a József Attila Kör tagja
– Verseit angol, német, görög, holland és román nyelvre fordították le

Irodalmi publikációi

2009 – Jelenkor (versek)
2010 – Nappapírok (versek Bruno Bourel fotóalbumához és a Rumbach Sebestyén utcai
zsinagógában rendezett megnyitóhoz)
2010 – Holmi, Irodalmi Jelen Online (versek)
2011 – Holmi, Jelenkor, Litera, Ex Symposion, (versek)
2012 – Jelenkor (versek)
2012 – Ahol megszakad (verses kötet a Libri kiadónál)
2013 – Élet és Irodalom, Hévíz, Műút, Alföld, Litera, 2000, Kulter, Szép versek, Lyrikline (német fordításban) (versek)
2014 – Élet és Irodalom, Pannonhalmi Szemle, Alföld, Zempléni Múzsa, Szép versek, Szépirodalmi Figyelő Online (versek)
2015 – Szkholion, The White Review (angol fordításban), Élet és Irodalom, Bárka, Műút, Litera, Szép versek (versek)
2015 – Mész (verseskötet a Jelenkor kiadónál)
2016 – Erdélyi Helikon, Echinox (román fordításban), Jelenkor, Műút, Élet és Irodalom, Alföld, Szifonline, Szép versek (versek)
2017 – Jelenkor, Prae, Élet és Irodalom, Szép versek (versek)
2017 – Roncs szélárnyékban (verseskötet a Jelenkor kiadónál)
2018 – Szifonline, Tiszatáj, Eső, Élet és Irodalom, Alföld, A szem, Látó (versek)
2018 – Je suis Amphitryon (drámakötet a Jelenkor kiadónál)
2019 – Tempevölgy, Kulter, Alföld, Jelenkor, Astra, (román fordításban)
2020 – Ambroozia, Alföld, Forrás, Pannon tükör, Litera (versek)
2021 – Kulter, Macseta – irodalmi blog, Litera (versek)
2021 – Gondoskodás (verseskötet a Jelenkor kiadónál)
2022 – Eső, Irodalmi Szemle, Apokrif, Bárka (versek)

Angol nyelvű publikációi:

Modern Poetry in Translation, In a Winter City, 2018, Number 3: Crimson, translated by Mark Baczoni

In a Winter City, 2018 Number 3


The White Review: In Bed with the Radio, The One I should be Telling, translated by Mark Baczoni

In bed with the radio


Schlosspost: Oedipus, Family Album, Requiem for Steve Irwin, translated by Mark Baczoni

From Wreck In Lee (2017)


Schlosspost: Sinking, But Nothing, Mortar, translated by Mark Baczoni

From Mortar (2015)


Cordite Poetry Review: But Nothing, Humming, Mortar, translated by Mark Baczoni

3 Translated Péter Závada Poems


Hungarian Literature Online: Humming, Mortar, translated by Mark Baczoni
https://hlo.hu/new-work/mortar_two_poems_from_peter_zavada.html
Eurolitkrant: The Forgiveness of Sins, The Visit, Portakabins, Greenland, translated by Mark Baczoni
https://eurolitkrant.com/OneBook.aspx?Id=79

Irodalmi díjai

Horváth Péter irodalmi ösztöndíj (jelölés) (2013)
Horváth Péter irodalmi ösztöndíj (jelölés) (2015)
Örkény István drámaírói ösztöndíj (2016)
Móricz Zsigmond-ösztöndíj (2017)
Horváth Péter irodalmi ösztöndíj (2017)
Szép Ernő-különdíj (2018)
Látó-nívódíj (2018)
Versum-díj (jelölés) (2019)
Halász Péter-díj (2021)
Színházi Kritikusok Díja: legjobb előadás (2021)
Erzsébetvárosi Irodalmi Ösztöndíj (2022)

Színházi pályafutása

– 2010 óta folytat színpadi szerzői és dramaturgiai tevékenységet
– 2010-ben a Merlin Színházban működő Spidron színi társulat házi szerzője volt
– 2012-ben a Színház- és Filmművészeti Egyetem és Kovács D. Dániel rendező szakos hallgató számára írt vizsgadarabot, Molière Versailles-i rögtönzésének parafrázisát
– 2013-ban a Nyitrai Nemzetközi Színházi Fesztivál (Divadelna Nitra) Parallel Lives pályázatára Reflex címmel írt drámát, amelyet Kovács. D. Dániel rendezésében Bodó Viktor Szputnyik Hajózási Társasága mutatott be Nyitrán, Budapesten, Strasbourgban, Toruńban és Drezdában
– 2014-ben a Krétakör Korrupció című előadásához írt dalszövegeket, amit Gulyás Márton rendezésében mutattak be
– Ugyanebben az évben szintén a Krétakör A párt című előadásához fordított dalszövegeket, amit Schilling Árpád rendezésében mutattak be
– 2014-ben operalibrettót fordított Astor Piazzola Maria de Buenos Aires című művéből készült A nagyvárosok Máriája című előadáshoz, melyet a Katona József Színház Sufnijában mutattak be Láng Annamária főszereplésével Rába Roland rendezésében
– 2014-ben dramaturgként működött közre a Tünet Együttes Voyager 3 – Mission is possible című előadásában, amit a Jurányi Közösségi Házban mutattak be Szabó Réka rendezésében
– 2015-ben a Hair című musical dalait fordította a Mohácsi János és Mohácsi István Belvárosi Színházban rendezett előadásához
– Ugyanebben az évben dalszövegeket írt a Krétakör A harag napja című előadásához, amelyet Schilling Árpád rendezett
– 2016-ban William Shakespeare Ahogy tetszik című drámáját dolgozta át Nádasdy Ádám fordítása alapján, amit Kovács D. Dániel rendezésében mutattak be a Katona József Színház Kamrájában
– 2017-ben Ascher Tamás rendezésében a Katona József Színház nagy színpadán mutatták be Molière A nők iskolája című vígjátékából készített színpadi átiratát
– 2017-ben a Vígszínházban szintén Kovács D. Dániel rendezésében mutatták be az eredetileg Nádasdy Ádám által fordított és az előadás kedvéért Fekete Ádámmal közösen átdolgozott Szentivánéji álom-átiratát
– 2017-ben a Budapesti Operett Színházban librettót írt a Csárdáskirálynő Broadway-verziójához, a Riviera Girlhöz, melyet Kerényi Miklós Gábor rendezett
– Ugyanebben az évben az Operettben Szenteczki Zita rendezésében bemutatták a Lázár Ervin regénye alapján készült Szegény Dzsoni és Árnika című zenés darabot, melynek a dalszövegeit írta
– 2017-ben ismét a Vígszínházban dolgozott, ahol Georges Feydeau Egy éj a Paradicsomban című darabját Mátrai Eszter Diánával közösen dolgozták át Michal Dočekal rendező előadásához
– 2017-ben a Vígszínház Pesti Színházában közreműködött a Rudolf Péter rendezte Shakespeare-dráma, a Lóvátett lovagok előadásszövegének elkészítésében
– 2017-ben a K2 társulatával New Yorkba utazott, hogy interjúkat készítsen az ’56-os forradalom idején Amerikába emigrált magyarokkal, mely anyagból aztán 2017-ben a Szkéné színpadán, Benkó Bence és Fábián Péter rendezésében Holdkő címmel mutatták be dokumentarista színdarabját
– 2018-ban a Radnóti Színház felkérésére szövegíróként dolgozott az Andrei Şerban rendezte III. Richárdban, mely alakításért 2018-ban, a 39. Kritikusdíj-átadón Alföldi Róbert kapta a legjobb férfi főszereplő díját
– 2018-ban Fehér Balázs Benővel és Bíró Bencével a Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház számára készítették el, Georges Feydeau A hülyéje című drámája alapján, A balek című előadást
– 2018-ban Székely Kriszta rendezésében, Szabó-Székely Árminnal együttműködve Homérosz Odüsszeiája alapján megírták az Ithaka című előadás színpadi szövegkönyvét
– 2018-ban a budapesti Trafó színpadán Geréb Zsófia rendezésében és Varga Zsófia dramaturg közreműködésével bemutatták önálló drámáját, a Je suis Amphitryont
– 2018-ban két előadás létrehozásában is közreműködött az Operett Színházban, ahol Szenteczki Zita felkérésére dalszövegeket írt Maurice Maeterlinck A kék madár című drámájához,
– valamint angolról magyarra fordította a Béres Attila rendezte Carousel librettóját
– 2019-ben dramaturgként dolgozott Szabó Kimmel Tamás Széttépve című önálló estjén, melyet Novák Eszter rendezett a Belvárosi Színházban
Ezt követően állandó zenésztársával, Ratkóczi Hubával dalokat írtak a Magács László által rendezett Tizenkét szék című előadáshoz
– 2019 szeptemberében az Örkény Színházban, Bodó Viktor rendezésében bemutatták A Kertész utcai Shaxpeare-mosót, melynek a szövegkönyvét készítette
– 2020 márciusában ismét Székely Krisztával és Szabó-Székely Árminnal dolgozott, és elkészítette a Poppea megkoronázása című Monteverdi-opera magyar nyelvű librettóját. Az előadást a Katona József Színház nagy színpadán mutatták be
– 2020 – Viktor Pelevin, A rovarok élete című regényadaptáció dramaturgja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban. Rendező: Kovács D. Dániel
-2021-ben bemutatták A széplélek című drámáját a Stúdió K-ban, Geréb Zsófia rendezésében
-2021-ben szintén Székely Krisztával és Szabó-Székely Árminnal a Miskolci Nemzeti Színház számára készítettek Mágnás Miska-átiratot
– 2021 – Woody Allen, Lövések a Broadway-n (dalszövegírás), Béres Attila rendezése a Thália Színházban
-2022-ben A széplélekkel meghívást kaptak Passauba, egy vendégjátékra
-2022-ben lefordította William S. Burroughs és Tom Waits Black Rider című előadásszövegét, melyet Polgár Csaba rendezett meg az Örkény Színházban

Zenei pályafutása

– Zenei pályafutása több, mint húsz évet ölel fel. 1998-ban Süveg Márkkal (Saiid) megalapította az Akkezdet Phia együttest
– Első lemezük 2004-ben jelent meg Akkezdet címmel a WacuumAirs független lemezkiadó gondozásában, amely bekerült a 303 magyar lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz című könyvbe
– A második duplalemez hat évvel később, 2010-ben jelent meg Kottazűr címmel a DDK gondozásában
– 2016-ban az Akkezdet Phiai a VIVA TV által szervezett Magyarország Legjobb Rapperei szavazáson az első helyen végzett
– 2016-ban trAnzKaPHka: kastély címmel önálló, hat számos szólólemezt jelentetett meg
– 2022-ben Tranzkaphka / Gondoskodás címmel önálló, kilenc számos szólólemezt jelentetett meg