Darida Veronika

Darida Veronikahabilitált egyetemi docens

darida.veronika@btk.elte.hu

Iskolák

1996-2001: ELTE BTK, filozófia  szak
1997-2003: ELTE BTK,   összehasonlító irodalomtudományi szak
1998-2003: Színház- és Filmművészeti Egyetem, színháztudományi szak
2001-2007: kettős irányítású (co-tutelle) doktori képzés
: ELTE Filozófiatudományi Doktori Iskola, esztétika program – Université Paris 12-Val de Marne
2003-2008: kettős irányítású doktori képzés
 ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskola, összehasonlító irodalom program – Université Paris 10-Nanterre

Diplomák

2001: filozófia szakos tanár (ELTE)
2003: színházi dramaturg – esztéta (SZFE)
2003: összehasonlító irodalomtudományi előadó (ELTE)
2007: PhD fokozat, filozófiatudomány
2008: PhD fokozat, irodalom- és színháztudomány
2013: Habilitáció

Egyetemi oktatás

2004-től: ELTE BTK Esztétika és Összehasonlító irodalomtörténeti tanszékén megbízott óraadó
2007-től: ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézete, Esztétika Tanszék, tudományos segédmunkatárs
2008-tól: ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézete, Esztétika Tanszék, adjunktus
2015-től: ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézete, Esztétika Tanszék, habilitált egyetemi docens
2020-tól: az Esztétika Tanszék vezetője

Külföldi oktatómunka

2010. ősz: CIPh (Collège International de Philosophie, Paris) megbízott oktatója
2011. ősz: Universität Wien meghívott óraadó

Kutatások

2004 – 2007: Az esztétikai reprezentáció történeti és elméleti aspektusai c. NKF kutatási program, ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet
2008 – 2011: A tértapasztalat esztétikai, történeti és társadalmi koncepciói a XX. században, OTKA kutatási program

Publikációk

Könyvek
A fenséges és a rejtőzködő jelenlét – Louis Marin reprezentációelmélete, L‘Harmattan, Budapest, 2009.
Művészettapasztalatok – fenomenológiai megközelítések, L‘Harmattan, Budapest, 2009.
Színház-utópiák, Kijárat Kiadó, Budapest, 2010.
Filozófiai vallomások, Kijárat Kiadó, Budapest, 2011.
Approches phénoménologiques de la représentation théâtrale, Éditions Universitaires Européennes, 2010.
Le sublime et la présence cachée, Éditions Universitaires Européennes, 2011.

Fordítás
Louis Marin: A fenséges Poussin, ford: Darida Veronika és Marsó Paula, Kijárat, Budapest, 2009.

Tanulmányok, kritikák (válogatás)
Folyóiratokban:
„Gyász-beszédek (Ismertetés: Chaque fois unique, la fin du monde / Jacques Derrida; textes présentés par Pascale-Anne Brault et Michael Naas. – Paris, 2003)“, Magyar Műhely, 2004. (43. évf.) 4. sz. 79-81.old.
„Miért éppen képek? (Ismertetés: Kép-antropológia: képtudományi vázlatok / Hans Belting; ford. Kelemen Pál – Budapest, 2003.)“, Magyar Műhely, 2004. (43. évf.) 4. sz. 71-74. old.
„Melankólia és mánia – egy gyűjtő búcsúkiállítása“, Magyar Műhely, 2005. (44. évf.) 4. sz. 48-51. old.
„Szemtől szembe, színről színre“, Vigilia, 2006. (71. évf.) 2. sz. 274-278.
„Sartre és az „imaginárius színház“, avagy Sartre és Szent Gene(s)t találkozása“, Világosság, 2006. (47. évf.) 4. sz. 101-109. old.
„A dramaturg színháza“, Vigilia, 2006. (71. évf) 11. sz. 844-849. old.
„Racine, a Port-Royal krónikása“, Vigilia, 2007. (72. évf.) 1 sz. 22-28. old.
„Corpus Christi: Krisztus teste Pascal szövegeiben és Philippe de Champaigne festményein“, Vigilia, 2007. (72. évf.) 4. sz. 281-287. old.
„Írás-töredékek (Maurice Blanchot, avagy a befejezetlenség esztétikája)“, Alföld, 2008. (59.évf) 7. sz. 89-90. old.
„A láthatatlan festészete – Michel Henry Kandinszkij-értelmezése“, Kellék, 2008. 36. sz., 93-101.old.
„A szorongás színháza”, Café Bábel, 2010. 61. szám, 75-79.o.
„Szövegkorpuszok: Artaud és Joyce”, Helikon, 2011. (57. évf.) 1-2. sz., 195-200.old.
Tanulmánykötetekben:
„Artaud mentális színháza“ in: Látvány/színház. szerk. Mestyán Ádám és Horváth Eszter, L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2006. 111-118. old.
„Le performeur devant sa mort“, in: L‘imagination, la sensualité, l’art. Actes du 3ème Congres mediterrannéen d’esthétique, Ljubjana, Koper, 2007. 54-57. old.
„Levin/Lévinas“ in: Transzcendencia és megértés. Lévinas etikája és metafizikája. szerk. Bokody Péter, Szegedi Nóra, Kenéz László, L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2008. 251-258. old.
„Effet-affect“ des tableaux de Poussin, d’apres des travaux de Louis Marin“ in: Affect et affectivité dans la philosophie moderne et la phénoménologie. szerk. Eliane Escoubas, László Tengelyi, L‘Harmattan, Párizs, 2008. 69-83. old.
„Le théâtre de Valère Novarina“, in: Le théâtre et le sacré – autour de l’oeuvre de Valere Novarina. szerk. Sepsi Enikő, Ráció, Budapest, 2009, 98-105. old.
„Le théâtre rom en Hongrie aujourd’hui”, in Une ou des littératures romani?, Études tsiganes, Paris, 2010, 120-128. old.
>„Sartre és Saint Genet”, in: Sartre és Merleau-Ponty. A francia fenomenológia klasszikus korszaka. szerk. Ullmann Tamás, Váradi Péter, L’Harmattan, 2011. 245-250. old.
„In a Theatrical Minority”, in: Theatre After the Change. And What Was There Before the After? szerk: Szabó Attila, OSZMI, Budapest, 2011. 107-114. old.

Konferenciák, előadások
Határátlépések, az ELTE Esztétika Tanszéke, a Dayka Gábor Társaság, az ASZKI és a Trafó Kortárs Művészetek Háza interdiszciplináris konferenciája, 2005. április 28-30. – „Artaud mentális színháza“
Hajas Tibor konferencia, Horizont Kutatási Intézet szervezésében, Eötvös József Collegium, 2005. október 22. – „Virrasztás – egy performance leírása“
„Szavak“- Jean-Paul Sartre születésének 100. évfordulójára, A Magyar Fenomenológiai Egyesület szervezésében, ELTE BTK, Filozófiai Intézet, 2005. december 19-20. – „Sartre imaginárius színháza“
Erdély Miklós konferencia, Szegedi Tudományegyetem Modern Magyar Irodalom Tanszéke, 2006. április 27-28. – „Álom-töredékek“
Affection, affectivité, affect de l’âge classique a la phénoménologie. Colloque français-allemand de Procope, Université Paris XII – Val de Marne, Franciaország, Párizs, 2006. június 23. – „Effet-affect des tableaux“
Le même et l’autre. Identité et différence. XXXI. Congres de l’ASPLF, Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2006 augusztus 29 – szeptember 2. – „Le théâtre contemporain – un défi pour se perdre?“
III. Congrès mediterranéen de l’esthétique, Szlovénia, Portoroz, 2006. szeptember 20-23. – “Le performeur devant sa mort”
Transzendencia és megértés. Emmanuel Lévinas születésének 100. Évfordulójára. A Magyar Fenomenológiai Egyesület szervezésében, ELTE BTK, Filozófiai Intézet, 2006. december 19-20. – „Levin/Lévinas“
Les arts dans le prisme exogene, Dixieme Colloque International de L’Association Tunésienne d’Eshétique et de Poietique, Tunézia, Hammamet, 2007. március 18-20. – L’infini de Mille et une nuits
Image/imaginaire dans l’oeuvre de Maurice Blanchot. Colloque International Maurice Blanchot. Université Paris X, Franciaország, Párizs, 2007. április 27-28. „Écrire l’oeil blessé“
Intencionalitás konferencia. Magyar Fenomenológiai Társaság szervezésében, ELTE Filozófiai Intézet, 2007. december. 20-21. – „A láthatatlan festészete“
Art and Time. IV. Mediterrannean Congress of Aesthetics. Jordánia, Irbid, 2008. június 22-25. – „Vous qui habitez le temps…“
Merleau-Ponty emlékkonferencia. Magyar Fenomenológiai Társaság szervezésében, ELTE Filozófiai Intézet, 2008. dec. 18-19. – „A színész teste“
IV. Fenomenológiai Szimpózium. Babes-Bolyai Egyetem, Kolozsvár, 2009. márc. 12-14. – „A fáradtságról“
„A színház és a szakralitás“, Debrecen, 2009. ápr. 25. – „Le théâtre de Valere Novarina“
“„Une ou des littératures romani?“, Université Paris IV – Sorbonne, Párizs, 2009. nov. 12-13. – „Le théâtre rom en Hongrie“
„Twenty Years After – Közép-kelet-európai dráma és színház az elmúlt húsz évben“, Szlovák Kulturális Intézet, 2009. nov. 26-28. – „Színházi kisebbségben“
„L’Action- Penser la vie, „agir la pensée” – XXXIII. Congres A.S.P.L.F, Velence, 2010. aug. 17-21.

Szerkesztői munka
Spectaculum (a Kijárat kiadó színháztörténeti sorozata), szerk: Demcsák Katalin, Darida Veronika.
Artaud és a gondolkodás szenvedéstörténete, Kijárat Kiadó, Budapest, 2011.
Artaud: Rodezi levelek, Kijárat Kiadó, Budapest, 2011.